neděle 5. září 2010

Jak omezit rizika při nakupování na internetu

Ještě než nakoupíte u méně známého internetového obchodu, podívejte se na rady a doporučení, jak by takový bezpečný obchod měl vypadat. Odhalte nová místa cestováním po Zemi. Zkonvertujte on-line videa z YouTube do AVI a podívejte se, jak zneškodnit různé druhy škůdců.



Jak bezpečně nakupovat na internetu 

Zde najdete několik základních rad  : 
-Věnujte velkou pozornost výběru správného obchodu, ne vždy znamená nejnižší cena nebo líbivý vzhled nejlepší volbu.
   Jestliže se cena u jednoho či pár obchodů výrazně liší od běžné ceny většiny obchodů, může se jednat o  zboží z tzv. šedého dovozu, tedy může jít o zboží, které není určeno pro český trh. V případě zboží z tzv. šedého dovozu se může jednat o částečnou nefunkčnost (velmi často u mobilních telefonů) či nemožnost uplatnit bezplatnou reklamaci u autorizovaného servisu dané značky. Velmi nízká cena může také značit, že jedná o použité zboží či zboží s vadou. Proto si také důkladně pročtěte obchodní podmínky, jestli v nich není tato skutečnost poznamenána, prodejce by však měl spotřebitele s touto podstatnou informací seznámit přímo u popisu parametrů výrobku.


-Pokud nemáte s vybraným obchodem zkušenosti, zjistěte si na internetu nebo od známých pozitivní reference. Zajímejte se o to, zda obchod pomáhá zákazníkům při výběru zboží například umožněním komentářů či hodnocení u zboží .
Zjištěním referencí na Vámi vybraný obchod zjistíte, jaké zkušenosti mají ostatní spotřebitelé s tímto obchodem a můžete se tak lehce vyhnout případným komplikacím s obchodem. 


-Hledejte na stránkách obchodu logo certifikace APEK či SAOP, nákup je pak bezpečnější. Můžete využít například katalogu certifikovaných obchodů www.certifikovany-obchod.cz  nebo se přímo obrátit na SOS-Sdružení obrany spotřebitelů.

Obchody, které k certifikaci přistoupili, dávají najevo, že znají práva spotřebitelů a tato práva dodržují. Certifikace znamená pro spotřebitele větší jistotu při nakupování a dovolání se práv. 


-Zjistěte, zdali obchodník na www stránkách poskytuje své identifikační údaje a uvádí nákupní řád, obchodní a reklamační podmínky, ze zákona je tak povinen. Nepodceňujte obsah nákupního řádu či obchodních a reklamačních podmínek, čtěte je!
Zjistěte, zdali obchodník na www stránkách poskytuje své identifikační údaje a uvádí nákupní řád, obchodní a reklamační podmínky, ze zákona je tak povinen. Nepodceňujte obsah nákupního řádu či obchodních a reklamačních podmínek, čtěte je!


-Z kontaktních informací si ověřte, zda má obchodník dostatečně kvalitní zázemí pro vyřízení vaší objednávky. Spolehlivé internetové obchody uvádí v kontaktech vždy i provozovatele.
Čím více informací o sobě obchodník zveřejňuje a čím více informací si spotřebitel ověří, tím větší je jistota bezpečného nákupu


-Buďte pečliví při vyplňování objednávky a při zadávání bezhotovostní platby (převodem, SMS, on-line). Jde-li o váš první nákup, volte jako způsob platby raději dobírku, nic neriskujete. Uschovejte si potvrzení o objednávce.
Uschováním objednávky předejdete komplikacím při tvrzení obchodníka, že jste si zboží objednali za jinou (vyšší cenu). Pokud podáte objednávku prostředkem komunikace na dálku (kromě objednávky elektronickou poštou) je obchodník povinen neprodleně potvrdit její obdržení. Kartou plaťte pouze u prověřených obchodníků, kteří na trhu působí již dlouhou dobu. V jiných případech raději volte dobírku. Vždy si uchovávejte doklady o provedené transakci


-Při nákupu přes internet máte ze zákona právo u většiny zboží od smlouvy odstoupit do 14 dnů od jeho převzetí.
Vzhledem ke specifickému způsobu nákupu přes internet, kdy spotřebitel nemá možnost si zboží vyzkoušet, vidět ho v reálu apod., je stanoveno právo spotřebitele odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží. Toto právo nemůže spotřebitel využít např. u zboží upraveného podle jeho přání, u zboží, které podléhá rychlé zkáze, opotřebení či zastarání, na dodávku audio, video nahrávek a počítačových programů, jestliže spotřebitel porušil jejich originální obal, na dodávku novin, periodik a časopisů. Jestliže se rozhodnete odstoupit od smlouvy, učiňte tak v zájmu právní jistoty písemně, na adresu prodejce. Nemusíte udávat důvod odstoupení. Odstoupení musí být doručeno obchodníkovi ve lhůtě, nestačí ho poslat až poslední den lhůty. Je povinností obchodníka Vás o tomto právo informovat. Pokud tak neučiní, prodlužuje se lhůta na tři měsíce od převzetí plnění.


-Reklamaci je povinen obchodník vyřídit nejpozději do 30 dnů. Pokud je to možné, vyřizujte reklamaci osobně přímo na prodejně obchodu. Celý proces tím ještě urychlíte.
Zákon o ochraně spotřebitele § 19 odst. 3 stanoví, že prodejce je povinen o reklamaci rozhodnout ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Reklamace, včetně odstranění vady (či odůvodněné zamítnutí) musí být vyřízena do 30 dnů od jejího uplatnění. Pokud tak prodejce neučiní, má spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit. Při neodstranitelné závadě má spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy, výměnu výrobku či přiměřenou slevu z kupní ceny. Volba je na spotřebiteli. 
-Pokud nakupujete opakovaně, snažte se využívat služeb obchodů, se kterými jste byli v minulosti spokojeni.
Pozitivní zkušenost, ať již Vaše nebo Vašich přátel je největší zárukou bezpečného nákupu. Informujte své známe o bezproblémových nákupech a naopak se ptejte na zkušenosti ve svém okolí.
-

Žádné komentáře:

Okomentovat